Skip Navigation LinksRoma-kleuters

De Roma kleuters in Telek willen naar school

Help jij mee dat het kan ?

Tiszaágtelek (afgekort Telek) is een dorpje in het westen van Oekraïne. Het ligt niet ver van de grens met Hongarije en de rivier de Tisza. Het woord 'Tisza' zit in de naam van het dorp. In Telek wonen ongeveer 600 mensen. De meeste zijn van Hongaarse afkomst en behoren tot de Hongaars Hervormde Kerk. Zij willen graag dat Roma kleuters ook naar school kunnen. Daarbij is hulp nodig.

In het dorpje wonen ook Roma. Zoals vaak in Oost – Europa wonen deze zigeuners in kleine, armoedige huisjes buiten het dorp. De weg ernaar toe is vaak een modderpad en er is geen waterleiding en elektriciteit.

Naar school

De Roma kinderen willen graag naar school. Dat gaat niet vanzelf. Omdat de kleuters vaak in grote armoede opgroeien en de gewoonten die nodig zijn om naar school te kunnen gaan niet hebben geleerd, zijn ze vaak niet welkom op school. Tien jaar geleden hebben mensen in de buurdorpen besloten er voor te gaan zorgen dat de Roma kinderen wel naar school kunnen.

In verschillende dorpjes is in of bij het kerkje een schooltje begonnen. Daar leren Roma kleuters allerlei dingen, zodat ze over een paar jaar wel naar school kunnen.

Veel leren

De kleuters moeten op school best veel leren. Bijvoorbeeld:

• stil zitten in de klas en luisteren naar de juf
  • handen wassen na het plassen
  • samenwerken en opdrachten afmaken

Maar ook horen ze de verhalen uit de Bijbel en leren bidden. Ze horen dat de Heere Jezus ook voor hen op aarde is gekomen. Deze 'voorschooltjes' zijn erg succesvol. Veel oud- leerlingen doen het goed als ze eenmaal op een basisschool zitten.

Goed gebouw nodig

Bij het kerkje van Telek zitten 35 kleuters in een ruimte van 3 bij 3 meter. Er zat geen raam in. Nu is er een ingezet. Maar er is meer nodig. Er worden twee lokaaltjes bijgebouwd. Die zullen worden gebruikt voor 'les' aan de kleuters en voor het maken van huiswerk door grotere kinderen.

Wat is er nodig?

Stichting OGO gaat samen met Hulp Oost Europa (HOE) in Telek helpen. We hebben bij NCDO subsidie aangevraagd. Dat is goedgekeurd. De NCDO is de Nationale Commissie voor internationale samenwerking en Duurzame Ontwikkeling. NCDO betaalt de helft van de kosten voor de school. OGO en HOE zorgen voor de andere helft. OGO heeft € 4.000 beloofd.

Dit geld wordt gebruikt om de lokalen in te richten en om ouders van de kinderen die in de school graag 'les' willen geven te trainen. Kinderen én ouders worden zo samen geholpen.

Uw inzet helpt

Met uw inzet is het mogelijk om via Stichting OGO dit project te ondersteunen. Zo krijgen ook de Roma kleuters goed onderwijs en een kans om zich te ontwikkelen.